Blog Xarxa Llull

LLULL.CAT | XARXALLULL | FABERLLULL | BIENNAL D'ART DE VENÈCIA 2019
     
15/01/2018

III Congrés Internacional sobre ensenyament de la gramàtica – convocatòria de comunicacions

Avatar

Autor:
Neus Crisol

El Grup d’Investigació sobre Ensenyament i Aprenentatge de Llengües (GREAL), el Grup d’Investigació en Ensenyament de Llengües (GIEL) i la Facultat de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) tenen el plaer d’anunciar la celebració del III Congrés Internacional d’Ensenyament de la Gramàtica (Congram19), que tindrà lloc a la Universitat Autònoma de Barcelona del 23 al 25 de gener de 2019.

La recerca en ensenyament de la gramàtica constitueix un àmbit de gran riquesa i controvèrsia acadèmica. El paper de la gramàtica en l’ensenyament de llengües primeres, segones i estrangeres s’ha qüestionat repetidament en les últimes dècades, la qual cosa ha reduït en bona mesura la seva presència en l’educació lingüística, amb conseqüències al cap dels anys que poden ser qualificades de preocupants. Avui dia sabem que els coneixements gramaticals són indispensables perquè els estudiants puguin convertir la llengua en objecte de reflexió conscient, fet de gran importància per poder regular els usos comunicatius efectius en una societat altament alfabetitzada. Sabem també que aquests coneixements han de formar part de la cultura general de qualsevol ciutadà, per contribuir a l’estima per les llengües com a manifestacions diverses de la capacitat humana del llenguatge.

La recerca mostra, no obstant això, que el repertori gramatical de conceptes i procediments no s’aprèn de forma automàtica ni de forma transmissiva. Això obre un gran nombre d’interrogants, tant en llengües ambientals com estrangeres, que hem d’explorar a fons: quins continguts? Quina gradació per nivells de dificultat? Quina relació entre instrucció gramatical i nivells de desenvolupament? Quina relació entre usos lingüístics variats i conceptes gramaticals formals, semàntics i pragmàtics? Quines estratègies d’ensenyament? Quina formació inicial i permanent del professorat? Quins processos d’adaptació a les necessitats escolars de les contribucions lingüístiques? Quines línies de recerca sobre el sistema pedagògic format per contingut-ensenyament-aprenentatge? Quins camins possibles per a integrar les llengües del currículum i per potenciar la consciència lingüística en les àrees no lingüístiques? Quina relació amb la llengua escrita i l’ús lingüístic en general? I, per descomptat, com la recerca històrica contribueix a donar llum a aquestes qüestions?

Convidem a tots els investigadors interessats en aquest tema i disposats a contribuir al debat sobre els interrogants que l’ensenyament gramatical planteja a participar en el congrés que presentem.

En aquesta edició comptarem amb la participació de Debra Myhill (University of Exeter), Enrique Bernárdez (Universidad Complutense de Madrid), Joaquim Dolz (Université de Genève), Salvador Gutiérrez Ordóñez (Universidad de León – Real Academia Española), Mª Josep Cuenca (Universitat de València – Institut d’Estudis Catalans), Ignacio Bosque (Universidad Complutense de Madrid – Real Academia Española), Anna Camps (Universitat Autònoma de Barcelona – GREAL), Mª José García Folgado (Universitat de València – GIEL), i amb una taula rodona sobre gramàtica i escriptura, coordinada per Xavier Fontich (Universitat Autònoma de Barcelona).

Comité científic

Ignacio Bosque (Universidad Complutense de Madrid – Real Academia Española)

Anna Camps (Universitat Autònoma de Barcelona)

Alejandro Castañeda (Universidad de Granada)

Mirta Castedo (Universidad Nacional de La Plata)

Llorenç Comajoan (Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya)

Susana Costa Pereira (Universitat Nova de Lisboa)

Mª Josep Cuenca (Universitat de València – Institut d’Estudis Catalans)

Joaquim Dolz (Université de Genève)

Marie-Laure Elalouf (Université de Cergy – Pontoise)

Maya Honda (Wheelock College)

Richard Hudson (University College London)

Marta Milian (Universitat Autònoma de Barcelona)

Marie Nadeau (Université du Québec à Montréal)

Carsten Sinner (Universität Leipzig)

Guillermo Toscano y García (Universidad de Buenos Aires)

 

Responsables

Xavier Fontich Vicens (Universitat Autònoma de Barcelona)

Teresa Ribas Seix (Universitat Autònoma de Barcelona)

Carmen Rodríguez Gonzalo (Universitat de València)

 

Pautes per a l’enviament de propostes de simposis, comunicacions i pòsters

Comunicacions: hauran d’exposar resultats d’investigacions o reflexions sobre aspectes concrets de les seccions del congrés. Cada participant podrà presentar un màxim de dues comunicacions o una comunicació i un pòster. En el cas de treballs amb més d’un autor, tots els signants hauran d’inscriure’s al congrés. El temps estipulat per a cada comunicació és de 20 minuts.

Pòsters: tindran un caràcter eminentment pràctic (experiències docents, projectes per a l’ensenyament de la gramàtica, desenvolupament d’activitats didàctiques, etc.). Hi haurà una sessió de pòsters el dia 23 i una altra el dia 24, durant les quals els autors realitzaran les seves explicacions.

Simposis: reuniran presentacions de grups de recerca o investigadors amb interessos afins al voltant d’aspectes relacionats amb l’ensenyament de la gramàtica. Cada simposi tindrà un responsable que es coordinarà amb els organitzadors del congrés. El simposi tindrà una durada màxima de 120 minuts i fins a quatre expositors, d’almenys tres universitats diferents. Cadascun d’ells disposarà d’un màxim de 20 minuts per a la presentació del seu treball.

Les propostes hauran d’enviar-se a través dels formularis de la pàgina web del congrés. La data límit per a enviar propostes és l’1 de juny de 2018 a les 23:59 hores.

En la selecció de les propostes de comunicacions, seminaris i pòsters se seguirà el procediment d’avaluació per parells.

Tant les comunicacions com els pòsters hauran de ser presentats per algun dels signants. No es permetrà que els presentin altres persones que no siguin els seus autors.

Llengües del congrés: espanyol, català, anglès, francès i portuguès

Quota d’inscripció

Participants amb comunicació/pòster/simposi:

  • Fins al 30 de setembre de 2018: 200€
  • A partir de l’1 d’octubre de 2018: 250€

Assistents: 75€

Estudiants de grau: 25€

 

La data límit per realitzar el pagament d’inscripció de les persones amb contribucions acceptades és el 10 de desembre de 2018.

Més informació.

Vols fer un comentari?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Avatar

Neus Crisol